Anlita begravningsbyrån

Kyrkans Begravningsbyrå hjälper till med det som de närstående vill ha hjälp med. De allra flesta väljer att anlita en begravningsbyrå för att utföra tjänster i samband med begravningen. Det är lämpligt att i samråd med byrån avgöra hur mycket man vill ha hjälp med och vad man kan och vill göra själv.

Inför mötet med Kyrkans Begravningsbyrå kan det vara bra att fundera kring följande:

• Personuppgifter Den dödes personnummer och adress Närmast anhörigs personnummer och adress
  • Begravningsakten Var och när vill man att den ska ske? Svenska Kyrkans ordning eller annan ordning?
  • Kista och urna Vilken sorts kista och urna vill man ha? Vill man ha bårtäcke?
  • Annons I vilken tidning/vilka tidningar? Symbol? Någon vers? Gåvor till någon fond?
    Förbered ett förslag till dödsannons
  • Blommor Kistdekoration (om man inte använder bårtäcke) Andra blommor (buketter, kransar) Handbuketter
  • Minnesstund Var någonstans? Vilken sorts förtäring?
  • Gravsättning Jordbegravning eller kremering? Finns det en grav sedan tidigare? Se ut ny gravplats? Beställa/komplettera gravsten?
  • Bouppteckning Vill man ha hjälp med bouppteckning? Hjälp med förvaltning av dödsbo, arvskifte, försäljning av lösöre/fastigheter? Försäkringar som den döde haft