Inte närmast anhörig

Kyrkans Begravningsbyrå svarar här på några vanliga funderingar som kan dyka upp för dig som är anhörig, men inte tillhör de allra närmaste.

• Kondoleans Om du är bekant med de närmast anhöriga kan det kännas bra att skicka en kondoleans till dem. Det sker ofta genom blommor till hemmet. Ibland kan de närmast anhöriga bli mer eller mindre överhopade med blommor. Bra alternativ kan vara ett telefonsamtal, ett kort eller varför inte presentkort på blommor.

• Minnesblad Många väljer att sätta in pengar på en fond istället för att köpa blommor till begravningen. Om det står någon fond omnämnd i dödsannonsen så rekommenderas att sätta in pengar på den fonden, annars kan man välja fritt. Organisationen som står bakom fonden kan skicka ett minnesblad till begravningsbyrån, till församlingen där begravningsgudstjänsten ska vara eller direkt till de närstående. Den som sätter in pengarna väljer vart minnesbladet ska skickas.

• Gå på begravningen? En begravningsakt är offentlig, det vill säga att alla har rätt att närvara. Ibland sägs att begravningen sker ”i kretsen av de närmaste”.
Ofta är ”kretsen av de närmaste” större än vad man kan tro. Om du är vän till den avlidne räknas du kanske redan till denna krets; det är ofta bättre att fråga än att ångra sig i efterhand. Ibland finns i dödsannonsen en uppmaning om att anmäla sig till begravningen (så kallad OSA). Det är vanligen för att veta hur många som tänker närvara vid minnesstunden efteråt. Om man vill vara med vid begravningen men inte ska närvara vid minnesstunden behövs normalt ingen anmälan.

• Klädsel Klädkoden vid begravningar är idag inte lika strikt som förr. De flesta klär upp sig, eftersom begravningsdagen är en högtidsdag. Det vanliga är mörka/diskreta kläder. Om männen bär slips har de närmast anhöriga ofta vit slips, medan övriga bär en mörkare. Ibland finns i annonsen en uppmaning om exempelvis ”ljus klädsel” eller ”valfri klädsel”. ”Ljus klädsel” brukar vara en uppmaning att inte ha mörka kläder på sig, allt för att begravningen ska uppfattas som ljusare. ”Valfri klädsel” kan vara ljus eller mörk, men man behöver inte känna att man exempelvis måste ha kostym eller dräkt. Det viktigaste är att ha kläder som man själv känner sig bekväm och fin i.

• Handbukett Det är vanligt att man har med sig en handbukett för att lägga på kistan vid avskedet i begravningsgudstjänsten. Den består ofta av en ros med något grönt till, men kan ha annan utformning. Nu för tiden har ofta både män och kvinnor handbuketter; det kan vara skönt att ha något i handen och att utföra en handling när man tar avsked.

Visa deltagande

Dödsannonser & Minnesrum

Juridiska tjänster

Begravningsplanering