Bårtäcke

Att använda ett bårtäcke vid begravning är en gammal fin tradition inom våra svenska kyrkor och i mån av tillgång lånas de ut till begravningsakter i allt fler kyrkor och kapell.

Läs om bårtäcken och annan utrustning i kyrkor nära Västerås

Bårtäcket var i äldre tider en statussymbol

Bårtäcket har varit i bruk i Europa sedan 1000-talet. Ett kläde lades över den enkla ihopskpikade båren, och ett täcke lades över den döde vid färd till kyrkogården.

På 1600-talet infördes sedan kistan. Ett täcke lades över kistan, men kunde ibland även placeras under kistan men över katafalken (vagnen som kistan står på).

Bårtäcken som tillhörde kyrkan var oftast vita eller svarta, eller vita och svarta med vita kors. Färger kunde förekomma. Först vid sekelskiftet placerades kistorna i koret med bårtäcket ovanpå.

Bårtäcket var i äldre tider en statussymbol. Ju rikare dekorerat bårtäcket var, desto högre social position hade den avlidne. Gustav VI Adolf hade ett mörkblått kläde som var kantat runt om med de svenska rikskronorna. Det tillskrevs också en magisk kraft som kunde bota djur och människor från till exempel kolik. Vid mask i trädgårdslandet drogs ett bårtäcke över marken.