Val av gravplats

Kyrkans Begravningsbyrå guidar dig genom olika alternativ för gravsättning på din ort.

När man ska välja en gravplats så är det avgörande om det är en jordbegravning där hela kistan ska gravsättas, eller om kroppen har kremerats och det är askan efter den avlidne som ska gravsättas. Askan kan gravsättas utan hölje eller i en urna. Olika kyrkogårdar har olika gravalternativ.

Om gravsättning ska ske i en befintlig grav kan detta styra vilka alternativ som är möjliga. Om du vill veta mer kan du få hjälp vid din lokala kyrkogårdsexpedition. Urn-/asksättning måste ske inom ett år efter kremeringen.

Om man önskar gravsättning på annan ort än folkbokföringsorten så gäller samma rätt till tjänster, om det finns plats och inga andra hinder finns. Kyrkans Begravningsbyrås tjänster sträcker sig naturligtvis  till att gälla även på annan begravningsort, och då tillkommer kostnaden för transport av kista/urna från bårhus/bisättningslokal/plats för begravningsceremoni till gravplatsen.

I Fagersta finns följande alternativ för gravsättning på kyrkogårdarna i Västanfors och Västervåla. Kyrkans Begravningsbyrå kan hjälpa till vid valet av gravplats.

Kistgrav

Kistgrav används vid jordbegravning där kistan gravsätts hel. Gravsättningen sker normalt i samband med begravningsakten.

En kistgrav rymmer upp till tre kistor och därutöver nio stycken askor eller urnor. På gravplatsen får man uppföra gravvård (sten eller kors) och anlägga plantering. Om man vill kan man överlåta till kyrkogården att sköta graven. Man kan beställa gravskötsel med eller utan plantering.

Urngrav

I denna gravplats finns plats för nio urnor eller askor. Det är tillåtet att ha gravsten eller annan gravvård. Gravrättsinnehavaren får anlägga en planteringsyta för plantering av lägre blomsterväxter och anhöriga får närvara vid urnsättningen. Om man vill kan man överlåta till kyrkogården att sköta graven. Man kan få skötsel med eller utan plantering

Urngravlund

I urngravlunden markeras gravplatsen med en nummerbricka. Varje grav rymmer två urnor eller askor. Enskilda gravstenar får inte förekomma och man får inte heller anlägga någon planteringsyta, men besökare får medverka till smyckning av gravplatsen med snittblommor och ljus. Anhöriga får närvara vid gravsättningen.

Natursten/Gravplats i naturmark

Gravplatsen ligger i naturmark och upplåtes med natursten. Platsen får smyckas enbart med lösa blommor i vas samt en pelargon eller likvärdig krukväxt som får grävas ned i naturmarken. Gravsättning kan ske under tiden april – oktober. Askan gravsätts utan urna eller annat hölje och de anhöriga får närvara vid gravsättningen. I denna grav kan upp till sex personer gravsättas.

Bönan/Rundel

Gravplatserna ligger runt stenramen med en gemensam plantering innanför. Planteringen sköts av kyrkogårdens personal. Gravplatsen markeras med en namnplatta av brons som monteras på stenramen. Graven får smyckas med snittblommor, ljus samt ljung. Anhöriga får närvara vid gravsättningen och det finns plats för två askor/urnor i en gravplats.

Minneslund

Minneslund är ett gravsätt av mer anonym karaktär. Askan grävs ner inom ett gemensamt område. Askans läge markeras inte och gravstenar eller planteringar får inte förekomma. Besökare får smycka den gemensamma platsen med blommor och ljus. Askan gravsätts av kyrkogårdens personal utan närvaro av anhöriga.

I Västanfors Västervåla församling i Fagersta finns tre minneslundar: en i Västervåla och två i Västanfors (vid sjön respektive på berget). På berget finns en natursten som representerar hela den lunden. Då gravsättning sker i minneslunden på berget får anhöriga, om så önskas, låta gravera in den avlidnes namn samt födelse- och dödsår.