Avskedet är viktigt och mycket personligt

Kyrkans Begravningsbyrå vägleder dig fram när det är dags att välja begravningsceremoni, som kan utföras på flera olika sätt.

Ur svenska kyrkans perspektiv är avskedet en mycket viktig del av sorgeprocessen. I de fall den avlidne inte har gjort vägvisande förberedelser så är det upp till de närstående att planera avskedet. Det är en privat och mycket personlig fråga som begravningslagen styr enbart avseende gravsättning och kremering.

Att se den döde

En viktig del av det personliga avskedet kan också vara att se den döde – att ha en så kallad visning. Även om tanken på visning till en början kan kännas främmande eller konstig så är det ofta en bra start på sorgeprocessen. Många gånger har man kanske redan fått tillfälle att se den döde på sjukhus, men om detta inte har skett eller om det finns anhöriga som inte fått denna möjlighet så kan man också senare anordna en visning. Ta upp detta med Kyrkans Begravningsbyrå så hjälper vi till.