Val av gravplats

Kyrkans Begravningsbyrå guidar dig genom olika alternativ för gravsättning på din ort.

När man ska välja en gravplats så är det avgörande om det är en jordbegravning där hela kistan ska gravsättas, eller om kroppen har kremerats och det är askan efter den avlidne som ska gravsättas. Askan kan gravsättas utan hölje eller i en urna. Olika kyrkogårdar har olika gravalternativ.

Om gravsättning ska ske i en befintlig grav kan detta styra vilka alternativ som är möjliga. Om du vill veta mer kan du få hjälp vid din lokala kyrkogårdsexpedition. Urn-/asksättning måste ske inom ett år efter kremeringen.

Om man önskar gravsättning på annan ort än folkbokföringsorten så gäller samma rätt till tjänster, om det finns plats och inga andra hinder finns. Kyrkans Begravningsbyrås tjänster sträcker sig naturligtvis  till att gälla även på annan begravningsort, och då tillkommer kostnaden för transport av kista/urna från bårhus/bisättningslokal/plats för begravningsceremoni till gravplatsen.