Kyrkans Begravningsbyrå hjälper närstående att navigera mellan de val och alternativ som uppkommer i samband med att en person har avlidit.

Vid ett dödsfall omhändertas den avlidne på olika sätt och det finansieras från olika håll. Kostnaderna varierar också beroende på den avlidnes och de anhörigas önskemål om hur begravningen och avskedsceremonin hålls. Läs mer om detta under fliken FRÅGOR.

När du anlitar oss på Kyrkans Begravningsbyrå så hjälper vi dig med de val och alternativ som krävs. Vår idé är att med omsorg finnas tillhands i samtliga moment för att främja inslag som du som anhörig/ansvarig värdesätter i samband med ett bra avsked. Vi arbetar därför med en tydlig presentation av kostnader och dess alternativa lösningar vid vår begravningsplanering. Vi strävar efter att vara prisvärda samt att ge en pålitlig leverans. På de flesta orter har vi ett nära samarbete med församlingen och kan därför hålla konkurrenskraftiga priser genom vårt resurseffektiva arbetssätt.

Det är svårt att jämföra prissättningar mellan olika begravningsbyråer utan att noggrant studera prispaketeringars och grundarvodens innehåll:

I Kyrkans Begravningsbyrås grundarvode ingår följande:
Kundmöten samt service och administration av allt som krävs för genomförandet av begravningen. Det avser nödvändiga dokument, bokningar av officiant, kyrka/kapell samt organist/solist, utformning och beställning av annons, bokning av minnesstund efter begravningen med förtäring, blombeställningar och andra arrangemang enligt era personliga önskemål. Vi tar emot även anmälningar till minnesstunden. Arvodet omfattar även representation vid eventuell visning och kontakt med övriga involverade leverantörer och parter.

Representationsarvode tillkommer och i det ingår att vi finns vid begravningsplatsen en timme före ceremonin och är kvar för att ta hand om blommor samt för att assistera i lokalens iordningställande. Närmast anhörig får också ett minnesalbum där musik, psalmer och blommor dokumenteras.

För specificering av övriga tillkommande kostnader – se fliken FRÅGOR.